luni, 12 septembrie 2011

Chuseok

Luna plina ...interesanta fotografie zic io. Seamana cu ...si aici imaginatia lucreaza.
Deci acasta sarbatoare e in stransa legatura cu luna plina. De aceea nu are o data fixa. Si are semnificatia zilei recunostintei , plus pomenirea neamului ce a trecut in nefiinta. Toti se grabesc spre orasul natal unde se afla parintii.De aceea bilete la tren sau autocar se rezerva asa cu vreo 2 luni ianinte. Daca ai placerea sa mergi cu masina proprie si sa stai in trafic cu orele e treaba ta. Blocaj total si la dus si la intors, dar de...ai caruta la scara.
Daca am zis ca se primesc bonusuri in bani si cadouri la servici, cadouri se ofera si parintilor.Hmm...ai lui.Ca ai tai, numai daca ai copii necasatoriti. Depinde de nevoi (la cautare sunt produsele de ginseng )si punga fiecaruia.Sau de fala si mandrie. Te imbraci frumos la costumul national si...la drum! Norocul meu ca soacra sta la o ora juma de mers cu metroul. De precizat aici ca se viziteaza cei din partea "cocosului"adica soacrele si tot neamul lui, care se va aduna la vatra parinteasca. Ai tai parinti daca au avut asa o sansa sa aiba gaina...ramin singuri si tristi fara ca cineva sa le deschida usa.
Apoi bietele norori trec la treaba. Trebuie sa faca toata treaba ele, sa faca toate preparatele ce se vor pune pe masa de comemorare a neamului. Cine le-o pus sa se marite...ha...haaa...
Ei , dragalasii se obosesc jucand diferite jocuri , luptandu-se cu telecomanda sau la barfa. Pe la miezul noptii se pune masa, unde trebuie toate aranjate intr-o anumita ordine. Fructele se pun cele rotunde, mere , pere, persimon, struguri, reprezentand luna plina. Apoi toti se inchina in fata mesei. Aici intervin discutii intre cei ce au religie crestina si nu vor sa se inchine altor spirite si zeitati(in unele cazuri se ajunge la divort).Se considera ca spiritele celor dusi vin sa serveasca masa.De aceea se lasa usa deschisa. Apoi toata lumea la masa, se acorda mare respect celor in varsta si de parte barbateasca in general. Muierile undeva ...mai intr-un colt.Am noroc ca la soacra-mea nu se face aceasta diferenta ca...era jale.Si ca eu is considerata musafir si fac cumnatele tot. Eu mai ajut pe ici pe colo, la aranjatul mesei, la spalat vase...
Se merge la munte a doua zi, ( tot ei barbatii )la morminte si fac acolo o mini pomana, se inchina spiritului muntelui care protejeaza mormintele, aici cimitirele sunt calare pe munte. Femeile acasa sa faca ordine sau sa joace 'gostop" un joc de carti f .popular.Nu am reusit sa-l invat niciodata, nici nu-mi plac jocurile de carti , se lasa cu bani lipsa sau paruieli...
Am scris in mare ce se face. Unele sunt generale, altele depind de la zona la zona si fam la fam.
Acum in afara de bucuria acestor clipe, ramine oboseala nurorilor, cearta dintre ele si cumnatele nemaritate care sunt de-ale casei, musafiri de... Am intalnit o femeie ce nu isi vizitase parintii de vreo 10 ani , numai la socrii...m-am crucit. Unora li se pare normal. Asta e traditia zic. Sa fie sanatosi, ca nu mi se pare drept si le-am zis. Daca nu era gaina mai era oul  zic io . Si uite de ce soacrele vor nepoti , cocosei de!sa aiba cine sa vina de sarbatori...si nurori sa roboteasca.
 Se pare ca generatia asta mai tanara nu mai tine cont de regului, unii prefera sa mearga in excursii peste hotare. Sau nu merg neaparat la socri, daca nu ajung la un termen comun , fiecare la ai lui. Sac!
Eu am noroc ca am impus legea mea, muncim  toti, ne distram toti, ca de aia e familie, si cum nora is numai eu, era clar...
Happy Chuseok!
Voi scrie si de jocurile ce se joaca in aceasta sarbatoare, dar in familie la noi nu are cine...

2 comentarii:

  1. Il salut pe domnul LEE,macar in poza ,in rest este bine asa toti muncesc toti se distreaza,mai este si pe aici ,ca lucra nora si fetele stau ,de nu stiu sa faca ,nimc cum trebuie,dar se poate schimba regula oricind .

    RăspundețiȘtergere