miercuri, 24 mai 2017

A fi sau a nu fi...mandru !

A fi mandru de cineva...Vorbeam cu Nela zilele trecute ,ne aduceam aminte ce bine era cand eram copii, cand cele griji erau pe capul parintilor, iar noi zburdam , mintea ne era cu sorcova, iar de zburdat la propriu aveam pe unde, caci Saturnul al nostru era , de era vara sau iarna. Si ne aminteam si de ai nostri  parinti…iar Nela mi-a pus intrebarea, daca ai mei parinti se mandreau cu noi, copii. Ceva ce atunci , cand eram eram copii nu ne trecea prin cap, sau eram prea ocupati cu alte nimicuri sa realizam daca ai nostri  parinti se mandresc cu noi, sau nu constientizam la momentul real cat de multa nevoie aveam de asta. Caci uite, acum cand am ajuns la a doua tinerete, si aducem subiectul in discutie, inseamna ca undeva , in subconstient a ramas aceasta intrebare neintrebata atunci, dar care a pus cumva amprenta pe viata noastra.
Si dau timpul inapoi, franturi de imagini ce revin…
…E vara  , trandafirii aceaia rosii coronite, sunt in plina splendoare. Timpul cand era sfarsit de an scolar, cu serbarea de rigoare, cu toti elevii adunati sub un soare nemilos in curtea scolii generale nr 1 din Mangalia. Cei ce luau premiul intai cu coronita, trebuiau sa isi faca acasa cate una, din florile ce le gaseau prin piete , ca la florarie cam rar , pe sub mana se vindeau garoafele, sau stateai la cozi unde ti se inmana un numar de ordine de! 
Nu stiu de ce si aici era mandria de a avea cea mai bogata si frumoasa coronita de premiant, si mama se straduia sa faca . Frumoase , din trandafirii rosii ce umpleau gardul blocului, iar zgarieturile de pe mainile ei erau oare parte din mandria ca fata si baiatul ei vor fi pe scana improvizata incoronati cu ele?
O mica paranteza…odata a trebuit sa imprumut coronita, unui elev  din alta clasa care nu a avut parte de cineva care sa ii faca , si eu oricum eram in ultima clasa strigata, clasa E…
Intr-un an a venit tata la serbare, mama a trebuit sa lucreze,  parca a fost ieri….Dupa serbare , in drum spre casa , am intrat la o terasa sa ne racorim zicea tata. Era mandru, aveam coronitele pe cap, am simtit asta din privirea lui, din gesturile lui. Ne-a cumparat friptura , sucuri tot ce am dorit noi. Oare cata impresie sa fi facut acel gest de  mandrie asupra mea , daca si acum ma vad acolo stand la masa pe terasa ?
….am terminat scoala generala, am , mers la liceu, alti colegi ,alte cerinte, alte visuri, cu aripi frante!
Hormonii o luau razna, nu prea aveam timp sa vad daca ai mei parinti se mai mandreau cu mine, cu noi…Alte prioritati erau…
 Un alt episod....
.... am descoperit bucuria dansului, (dansam eu demult , tot ce prindeam , pe la petreceri sau discoteci) acolo pe scena casei Tineretului din Mangalia, a spectacolelor , a fost altceva. Si atunci, la unul din spectacole , au venit si ai mei parinti. Nu eram vedeta pe marea scena a operei , sau a  Ateneului, dar am putut vedea ca erau mandri.  Eram vedeta lor , de atunci si acolo.Sclipirea din privirea lor spunea asta …si o port cu mine si acum.
Oare toate aceste mici momente  de sclipire a mandriei, de care imi amintesc acum, sa fi  insemnat  atat de mult? Sa ma fi impulsionat si mai ales sa imi fi dat increderea in mine? Ca sunt cineva ? Ca orice mica realizare am, e un mare pas si o implinire personala cu care ei, parintii se mandresc? 
Oare copii trebuie sa fie vedete pt a fi apreciati, trebuie sa poarte coronite, sa castige trofee ca sa fim mandri cu ei?  Doar daca reusesc in viata , in felul in care vrem noi sa o faca , sunt de apreciat?
Nu am realizat ca avem nevoie de aceasta mandrie si apreciere parinteasca ca sa mergem spre imprinirea visurilor. E esentiala, si daca ei nu ne apreciaza asa cum suntem si pt ceea ce facem, ce asteptam de la restul lumii? 
Acum inteleg de ce toti elevii mei , pe care ii intrebam ce ar dori sa fie in viata ,imi spuneau ca vor sa fie “vedete” , “idoli”, sa fie adorati de lume, de fani…Oare pt ca tanjesc ca proprii parinti sa ii aprecieze?
 Vei putea sa stai drept daca al tau copil nu are coronita? Vei merge mandru la brat cu fata ta daca este un simplu bucatar la un restaurant, poate nici ala de lux? Vei spune ca asta e baiatul tau daca lucreaza pe vreun santier ?Vei fi oare in primul rand sa ii  feliciti cand trec  linia de sosire chiar daca nu sunt printre cei castigatori de medalii?
Sau trecem  resemnati, cu capul in jos , facandu-ne ca nu ii cunoastem?
Dar cea mai mare intrebare este: TU te mandresti cu Tine insuti?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu